Wednesday, July 15, 2009

Utamakan Kepantasan Dalam Segala Keputusan PENJAWAT AWAM MESTI TUNAI EKSPEKTASI RAKYAT


AYER KEROH, 15 Julai- Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam menggesa seluruh penjawat mengutamakan kepantasan dalam membuat keputusan yang membabitkan kepentingan rakyat kerana sebarang kelewatan akan mengundang pelbagai masalah dan dikhuatiri boleh memberi imej serta persepsi negatif terhadap sistem penyampaian Kerajaan.

Ketua Menteri juga meminta penjawat awam mempertingkatkan keupayaan diri, daya saing serta berani melakukan anjakan paradigma bagi memenuhi ekspektasi rakyat yang sentiasa memerlukan kualiti perkhidmatan yang lebih cekap dan berkesan.

Beliau berkata, perkhidmatan awam pada hari ini tidak boleh kekal berada pada suasana selesa atau comfort zone.

Ketua Menteri menegaskan, situasi semasa dan ekspektasi rakyat memerlukan penjawat awam sentiasa bersedia dan sedar bahwa tuntutan mereka (rakyat) terhadap perkhidmatan awam adalah amat tinggi.

"Rakyat kini semakin matang dalam menilai sesuatu perkara atau isu yang timbul. Dengan kemajuan sains dan teknologi serta dunia komunikasi tanpa sempadan, kita seharusnya sedar bahawa rakyat semakin bijak dan cekap menggunakan saluran komunikasi dengan pantas serta berkesan dalam memberi maklum balas terhadap pekara yang sepatutnya dilaksanakan dan diberikan oleh Kerajaan kepada mereka," ujar Mohd Ali.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Mesyuarat Jawatankuasa Keutuhan Pengurusan (JKP) Peringkat Kebangsaan.

Turut hadir, Setiausaha Kerjaan Negeri, Datuk Wira Omar Kaseh; Ketua Pesuruhjaya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Dato' Seri Ahmad Said Hamdan; Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Sains & Teknologi dan Sumber Manusia Negeri, Datuk Yaakub Md Amin; Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan, Pembangunan Usahawan dan Koperasi Negeri, Datuk Md. Yunos Husin; Pegawai-pegawai Kerajaan Negeri serta kira-kira 300 Ahli Jawatankuasa Keutuhan Pengurusan (JKP) dari seluruh Malaysia.

Mohd Ali menjelaskan, penjawat awam juga perlu pantas dalam mengenalpasti langkah-langkah terbaik permasalahan yang dihadapi rakyat, bertindak proaktif dan sentisa bersedi menghadapi perubahan semasa.

Katanya, bagi memastikan perkhidmatan awam kekal relevan, semua pihak perlulah bekerjasama dan menggembelingkan sepenuh tenaga untuk menangani masalah yang dihadapi, khususnya dalam landskap enomoni dunia pada hari ini yang adakalanya berubah tanpa dirancang.

"Namun, jika semua pihak bijak memainkan peranan dan menunaikan tanggungjawab di dalam di dalam kapasiti dan ruang lingkup masing-masing, sudah psti kesan-kesan negatif dari perubahan ekonomi ini dapat dikurangkan dan seterusnya berupaya mengangkat kredibiliti perkhidmtan awam ke tahap yang tertinggi selain berupaya mencapai matlamt dan memenuhi ekspektasi rakyat," ujar Mohd Ali.

Katanya lagi, dengan tahap pendidikan yang semakin meningkat, rakyat kini sudah berani untuk mengemukkan tuntutan supaya hak mereka tidak diabaikan, keistimewaan mereka dipertahankan. Justeru, penjawat awam seharusnya cekap dan bertindak secara proaktif untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik demi kepentingan rakyat serta negara," ujar Ketua Menteri.

Beliau seterusnya berharap penjawat awam bersikap 'sense of urgency' dalam menyelesaikan setiap masalah supaya sebarang rungutan yang disalurkan dapat dikurangkan di samping meletakkan pencapaian tertinggi dan merealisasikan indeks prestasi utama (KPI) sebagai keutamaan.

Mohd Ali turut mengingatkan setiap penjawat awam sentiasa berpandukan kepada nilai-nilai peribadi mulia seperti amanah, jujur, sabar, tidak mengamalkan rasuah, berlapang dada, telus, bertanggungjawab serta dedikasi dalam melaksanakn tugas yang diamanahkan.

"Jika nilai-nilai ini dapat dijadikan paksi maka sudah pasti kita dapat mengelakkan diri daripada terjerumus ke dalam apa juga gejala negatif yang mungkin akan menjejaskan kredibiliti perkhidmatan awam," tegas Mohd Ali.

Ketua Menteri juga berharap seluruh penjawat awam terus memberikan perkhidmatan yang cemerlang di samping memantapkan sistem keupayaan dan tadbir urus organisasi supaya agenda 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian diutamakan dijadikan prinsip utama setiap penjawat awam.

"Kita perlu meletakkan perkhidmatan awam Malaysia ke tahap yang membanggakan, justeru penjawat awam perlulah membuat penambahbaikan berterusan supaya perkhidmatan awam Malaysia mampu bersaing di peringkat global," jelas Mohd Ali. MHIonline

Untuk informasi & aduan online sila kunjungi www.alirustam.com

2 comments:

PutraRocker said...

sabar dan ikhlas...

Anonymous said...

tuan blog.. update ah blog nih. kat facebook dsar ada byk update. copy paste ker atau buat wawancara dengan dsar.