Friday, January 22, 2010

"Sentuhan" Perdana Menteri Lonjak Bioteknologi Negara BERSEJARAH


NEW DELHI, INDIA, 21 Jan - Melaka mencatat sejarahnya tersendiri hari ini apabila mendapat 'sentuhan' Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke arah melonjakkan bioteknologi negara ke peringkat global.

Detik bersejarah itu berlaku apabila Perdana Menteri yang kini dalam rangka lawatan kerja ke India hadir menyaksikan Perjanjian Persefahaman (MoU) antara Melaka Biotech Holdings Sdn Bhd dengan Vivo Biotech Ltd dan Vanguard Creative Technologies Sdn Bhd.

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam mewakili Melaka Biotech Holdings manakala Vanguard Creative diwakili Pengerusinya, Vishwanath Komplella dan Pengarah Vivo Biotech, Datuk A Chandrakant.

Majlis berkenaan telah berlangsung di hotel penginapan Perdana Menteri di Taj Palace Hotel, di sini, kira-kira jam 11.45 pagi waktu tempatan.

Melalui MoU tersebut, Vivo Biotech akan melabur kira-kira RM500 juta di kawasan Melaka World Solar Valley untuk pengeluaran produk farmasutikal termasuk ubat anti kanser dan diabetis. Mengulas mengenai MoU itu, Ketua Menteri berkata, projek membabitkan pelabur dari India itu sudah pasti akan melakar sejarah Melaka dalam peta dunia di dalam bidang bioteknologi.

Projek yang melibtkan kawasan seluas enam ekar itu akan melibatkan pembinaan makmal dan kilang pengeluaran ubatan yang berkaitan. Ini adalah pelaburan terbesar syarikat dari India dalam bidang biokteknologi.

"Saya berterima kasih kepada Perdana Menteri kerana kesudian beliau hadir menyaksikan MoU ini. Ia mencerminkan kesungguhan dan komitmen beliau ke arah mempercepatkan perkembangan bidang biokteknologi di Melaka dan Malaysia keseluruhannya," kata Ketua Menteri.

Ketua Menteri berkata, dalam tempoh enam bulan projek ini akan bermula dan ia dijangka memberi pulangan berbilion ringgit kepada negara apabila produknya memasuki pasaran global.

Mengenai lawatannya bersama Perdana Menteri ke Arab Saudi dan Emeriah Arab Bersatu termasuk Abu Dhabi, Ketua Menteri berkata, ia amat berjaya kerana banyak pengalaman baru yang dipelajari termasuk teknologi hijau..

No comments: