Saturday, March 28, 2009

Ali Rustam syor KM, MB dilantik secara automatik jawatan MT

KETUA Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam mencadangkan supaya semua Menteri Besar dan ketua Menteri dilarang bertanding jawatan Majlis Tertinggi (MT) sebaliknya dilantik secara automatik ke jawatan itu.

Bekas Naib Presiden Umno itu berkata, kekalahan empat Menteri Besar dan Ketua Menteri yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Negeri dalam perebutan jawatan MT, akan menimbulkan kekeliruan kononnya mereka tidak mendapat sokongan akar umbi, sekali gus dijadikan isu oleh pembangkang.

"Perlembagaan perlu dipinda bagi membolehkan Pengerusi Perhubungan Negeri yang juga Menteri Besar atau Ketua Menteri dilantik jadi ahli MT supaya tidak timbul kekeliruan, seolah-olah kita menolak ketua negeri dan pembangkang akan guna isu ini untuk melemahkan kepemimpinan Umno negeri terutama dalam pilihan raya.


"Mungkin perwakilan tidak berniat demikian (tidak memilih Menteri Besar ke jawatan MT), mungkin mereka berpendapat mereka boleh dilantik automatik ke jawatan berkenaan," katanya kepada pemberita, di sini, semalam.


Kelmarin, keputusan pemilihan bagi kerusi MT menyaksikan kekalahan semua Menteri Besar yang bertanding iaitu Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu; Johor, Datuk Abdul Ghani Othman; Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan dan Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman, bagaimanapun menjadi pilihan perwakilan, malah mendapat undi ketiga tertinggi dengan 2,084 undi.

Selain itu, Mohd Ali menggesa supaya kepemimpinan Umno yang baru melaksanakan semua keputusan yang sudah dipersetujui parti.

Beliau berkata, banyak keputusan parti sebelum ini tidak dilaksanakan menyebabkan parti semakin lemah.

"Saya yakin dan percaya barisan kepemimpinan baru ini mampu menguatkan Umno dan Barisan Nasional (BN) serta membaiki segala kelemahan," katanya. Berita Harian online

Sila kunjungi: www.alirustam.com

No comments: